יום רביעי, 17 במרץ 2010

ישראל וישמעאל

אבן השתייה בתוך מבנה כיפת הסלע

תמונת CC שהעלה Earthsound © לויקיפדיה ערך "אבן השתיה"

בהשפעת המקרא חולקים היהודים והמוסלמים לא רק גיבורי דת משותפים רבים אלא גם מקומות קדושים, שקושרים את אותן דמויות לאותם מקומות. אתרים אלה הפכו בימינו למוקד של סכסוך אלים בין הישראלים לבין הפלשתינאים, בין ישראל לישמעאל, שהם (בדומה ליעקב ועשיו שרבו עוד לפני שנולדו) כמו תאומים שרבים על ירושת אבותיהם:

הר הבית הוא המקום שבו התרחשה עקדת יצחק ועקדת ישמעאל. אבן השתייה, שלפי המסורת היהודית הייתה בקודש הקודשים בבית המקדש, נקראת באיסלאם "א- צחרה" והיא, לדבריהם, המקום ממנו עלה מוחמד לשמים.

מערת המכפלה היא המקום שבו נקבר אברהם, שהיה היהודי הראשון והמוסלמי הראשון - בעת ובעונה אחת. בנוסף ראוי לציין כי מוקדשת לאברהם הסורה הארבע עשרה בקוראן, יש תפילה על שמו, ובכעבה יש מקום על שמו. לטענת המוסלמים גם לפי ספר בראשית (כה, ט) ישמעאל ויצחק קברו את אברהם ביחד, ולכן יש זכויות בחברון גם לבני ישמעאל.

שמה של רחל נרמז בקוראן. אגדה מוסלמית מספרת שיוסף, בנה, עצר לבכות על קברה כשחלפה במקום שיירת הישמעאלים ששבו אותו. קבר רחל נקרא בערבית בשם (שתרגומו) "כיפת רחל".

לדמותו של יוסף מוקדשים בקוראן 111 פסוקים וסיפורו מכונה בשם "היפה בסיפורים". קבר יוסף – בשכם.

-

בנוסף, יש ברחבי הארץ עשרות ואולי מאות אתרים קדושים שמשותפים לשתי הדתות כמו:

קבר השופט עותניאל בן-קנז שתושבי חברון המוסלמים מתייחסים אל כאל קברו של מייסד עירם.

הר הבתרים באזור החרמון שעליו לפי המסורות של שתי הדתות נערכה ברית בין הבתרים.

קבר שייח' אבריק בקריית טבעון, שלפי היהודים קבור בו השופט ברק בן אבינועם, ולפי המוסלמים הוא קברו של שייך שנהג להיטהר במי כד (כד="אבריק" בערבית).

נבי רובין ליד קיבוץ פלמחים- לפי המסורת המוסלמית זהו קברו של ראובן בן יעקב. לאחרונה אימצו את המקום גם יהודים דתיים.

קבר שמשון באזור אשתאול שהיה במשך דורות מקום מקודש לערבים, ולאחרונה הפך לכזה גם אצל היהודים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה