יום רביעי, 17 במרץ 2010

כמה מלים בעניין השפעת התנ"ך על שירי יהודה עמיחי

בול עמיחי יצא לאור בשנת 2001 בעיצובו של רובי הרטמן

יהודה עמיחי (1924- 2000) נולד בבית דתי והתחנך במערכת החינוך הדתית. לאחר שנטש את הדתיות למד מקרא באוניברסיטה העברית ולימד תנ"ך. לא פלא שיש לתנ"ך השפעה רבה על שיריו.

שם ספרו "מאדם אתה ואל אדם תשוב" (שוקן, ירושלים, 1985) מתבסס על הפסוק הידוע מבראשית (ג, יט) "כי עפר אתה ואל עפר תשוב".

שם ספרו "נוף גלוי עיניים", (שוקן, 1988 ) מתבסס על הביטוי הידוע מפרשת בלעם (במדבר כד, ד, וכן במדבר כד, טז).

שם הרומן שלו "מי יתנני מלון" (הוצאת ביתן, 2001) מתבסס על הביטוי הידוע בירמיהו (ט, א).

שם המחזה "מסע לנינוה" (הוצג בתיאטרון "הבימה" בשנת 1964; הטקסט מופיע ב"פעמונים ורכבות: מחזות ותסכיתים", שוקן, 1992) מבוסס כמובן על ספר יונה.

בספרו "פתוח סגור פתוח" (שוקן, 1998) הקדיש עמיחי מחזור שירים שלם לתנ"ך ("תנ"ך תנ"ך איתך אתך") ובו, בין היתר, הרהורים כמו-מתמטיים בנושא עקדת יצחק:

אל מול דמותו של יצחק הוא מציב את דמותו של יבכה, הבן השלישי של אברהם, לדבריו.

אל מול דמותו של ישמעאל הוא מציב את דמותו של יצחקאל.

הטראומה של יצחק גרמה לו להפסיק לצחוק, ולעומתה הטראומה של ישמעאל גרמה לו להפסיק לשמוע.

באותו מחזור שירים יש שורה שבה עמיחי הופך את הדימוי המקראי "כחול אשר על שפת הים" (בראשית כב יז) לחול קונקרטי שעליו רואים עקבות של רגלי ציפורים.

באותו מחזור שירים יש שיר שבמרכזו שתים עשרה הדברות כפי שקבלן עמיחי מאביו.

בספרו "שירים: 1962-1948" בשיר "והיא תהילתך" טוען עמיחי, בגרסה משלו על סיפור גן עדן, שהיוצרות התהפכו וכעת "אלוהים מתחבא ואדם צועק איכה". ויש שם, באותו שיר, שורה שבנויה על משל יותם (שופטים, ט, ח) אלא שבמקום שהעצים ילכו למשוח עליהם מלך אצל עמיחי הם הולכים לבחור להם מלך, ובמקום השירה המקראית הגבוהה בנוסח "הלוך הלכו" הגרסה של עמיחי היא פרוזאית יום יומית: "אפילו העצים הלכו לבחור להם מלך".

בשירו "סיננתי" מונה עמיחי את שמות ספרי התנ"ך שמתוכם סינן את הרגשות שמהם הרכיב לעצמו תנ"ך חדש.

שירו "משה רבנו כשעמד על הר נבו" מורכב בעיקר מסצנות מקראיות מחיי משה כמו כתיבת התורה, עשרת הדברות, בת פרעה, אחותו מרים, אחיו אהרון, האישה הכושית.

בשירו "אדם בחייו" מתמודד עמיחי עם פרק ג בקהלת ("לכל זמן").

בשירו "אמי הייתה נביאה" משווה עמיחי את אמו, על דרך הניגוד, עם הנביאות המקראיות מרים דבורה וחולדה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה