יום שבת, 6 בפברואר 2010

היחס לגר על פי המקרא

התורה מצווה על בני ישראל לאהוב את הגר (דברים י, יט); לא להונות אותו; לא ליצור עליו לחץ (שמות כב, כ); לזכור שהם עצמם היו גרים בארץ מצרים במשך מאות שנים, ולכן עליהם להבין היטב את מה שעובר על הגר.

התקשורת הישראלית מציגה תמונה שאינה תואמת את רוח החוק המקראי. מסתבר שבהונאת הגר, בשנאתו ובלחיצתו, מעורבים לא רק מנהלי חברות כוח אדם ומעסיקים אטומי לב, אלא גם ממשלת ישראל בכבודה ובעצמה על משרדיה השונים.

במאמר בשם "כי גרים הייתם" שיצא לאור בשנת 2002 מטעם מוקד הסיוע לעובדים זרים (הוקם ב- 1998) מפורטות הפרות רבות של זכויות האדם של הפועלים הזרים בישראל. הדו"ח נכתב בעקבות החלטת הממשלה מספטמבר 2002 להקים משטרת גירוש שתפקידה לגרש מהארץ חמישים אלף פועלים זרים בשנה.

אז נכון שהתורה מצווה בעצם רק על הדתיים לנהוג בהגינות כלפי העובדים הזרים, כך שהחילונים פטורים לכאורה מקיום מצווה זו, אבל גם לחילונים יש מערכת ערכים מחייבת, שהרי הם מקדשים את השמירה על זכויות האדם.

להלן כמה כותרות עיתונים שמבליטות את היחס הגרוע לגר:

שלמה אברמוביץ, "אפשר לחטוף אותם, לכלוא אותם, לשדוד אותם", "ידיעות אחרונות" 02.07.1999.

סיני רותי, "חברות כוח אדם וקבלנים מביאים עובדים מיותרים ומוכרים אותם", "הארץ", 22.07.2001.

אימרגליק שירה ואחרים, "פועלים זרים סירבו להתפנות לבית חולים כי חששו מגירוש", "מעריב" 18.07.2002

הציור "פרצופה של המדינה" מאת דרור אוסלנדר ©

מדינת ישראל (מיוצגת על ידי הדגל) חונקת את העובדת הזרה שעוזרת לסבתו של האמן

היחס הגרוע לגר מקומם חלקים בחברה הישראלית. אחד הביטויים לכך הוא שהוקמו ארגונים שמטרתם לסייע לעובדים הזרים, כמו "מוקד הסיוע לעובדים זרים" שנזכר לעיל, וכמו ארגון "אסף" שמסייע לפליטים ומבקשי מקלט. ארגונים אלה עוסקים בהגנה משפטית, וגם בארגון הפגנות בנושא זה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה