יום רביעי, 3 בפברואר 2010

ירושה

מושג הירושה כפי שאנו מכירים אותו כיום, מקורו במקרא, והוא מציין העברה של נכסים מהורה לצאצאיו: בספר בראשית (טו, ג) מביע אברהם את חששו (לפני הולדת יצחק) פן לא יהיה לו יורש. חמש בנות צלופחד (במדבר כז, ח-יא) ירשו את רכוש אביהן, כי לא היו לו בנים זכרים. השורש "ירש" מופיע במקרא פעמים רבות.

ההיסטוריה של מושג הירושה כל כך ארוכה עד כי נדמה לנו שחברה לא יכולה להתקיים בלעדיו. המניפסט הקומוניסטי (1948) של מרקס ואנגלס ביטל את זכות הירושה, (ביחד עם זכויות קניין פרטי אחרות) אבל דומה שבברה"מ גרר ביטול זה לירידה במוטיבציה של העובדים לייצר מוצרים, ובסופו של דבר קרס הקומוניזם שם.

עובר בירושה

תפקיד הכוהן ביהדות עובר בירושה מאב לבן. (העברה של תפקיד מהורה לצאצאיו).


תורשה

מן המלה "ירושה" נגזרת המלה המודרנית "תורשה" שגם היא מציינת העברה (הפעם העברה של תכונות באמצעות גנים). מדע התורשה נקרא "גנטיקה". החומר התורשתי נמצא בסליל ה- DNA

קטע מסליל DNA

תמונת CC שהעלה TimVickers לויקיפדיה באנגלית


מורשה/ מורשת

על פי דברים (לג, ד) תורת משה היא הירושה שמוריש דור הולך לדור הבא (העברה של התורה). באופן דומה המלה "מורשת" מציינת העברה של תרבות מדור לדור. אתרים לאומיים שהוכרזו על ידי אונסק"ו כראויים לשימור נקראים "אתרי מורשת עולמית".

"מורשה" הוא גם שמה העברי החדש של שכונת מוסררה בירושלים. התושבים עדיין מעדיפים את השם הישן. באופן דומה מעדיפים תושבי שכונת בקעה את השם הערבי על פני השם העברי "גאולים", ותושבי אבו תור ממעטים להשתמש בשמה העברי "גבעת חנניה".

סמל המורשת העולמית מעוצב בפרחים בשבדיה

תמונת CC שהעלה Kdhenrik לויקיפדיה לערך " אתר מורשת עולמית"

חוק

חוק הירושה, התשכ"ה-1965 עוסק בהעברת נכסי נפטר ליורשיו.


מס

בישראל היה מס ירושה מעל לסכום מסוים אך הוא בוטל בשנת 1981 , ויש התנגדות של המפלגות הדתיות לחידושו.


שירה

בשירו של חיים גורי "ירושה" (שעליו יש מי שנבחנים בבחינות הבגרות בספרות) מה שעובר בירושה אצל העם היהודי מימי אברהם ואילך הוא הגורל היהודי של הקרבת בנים על מזבח המולדת. לדברי גורי, יצחק הוריש לצאצאיו את שעת העקדה כך ש"הם נולדים ומאכלת בליבם".

השיר הופיע לראשונה ב"חשבון עובר" בהוצאת הקיבוץ המאוחד בשנת 1988. דודו אלהרר חיבר לו לחן.


ספרות

בספרו החדש של עמוס עוז "תמונות מחיי הכפר" בהוצאת כתר יש סיפור בשם "יורשים".


פוליטיקה

בביטוי "מאבק ירושה" משתמשים לעתים לתיאור תהליך עליית מנהיג חדש במקום מנהיג יוצא.


עברית

הביטוי "להשאיר ירושה" משמש לעתים לתיאור איזה מצב קלוקל שהשאירה ההנהגה קודמת להנהגה החדשה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה