יום שבת, 16 בינואר 2010

"אשכנזים וספרדים" מקורם במקרא

נוסח סידורי התפילה מתחלק לספרדי ולאשכנזי.

התמונה באדיבות דניאל צבי מויקיפדיה ערך "סידור"

"אשכנז" –ממלכה שנזכרת בירמיה (נא, כז); וזהו גם שמו של אחד מבני גומר (בראשית י, ג).

"אשכנזי" משמש גם כשם משפחה.

"ספרד" נזכרת בפסוק "וגלות ירושלם אשר בספרד יירשו את ערי הנגב" (עובדיה א, כ).

כידוע, החברה הישראלית מתחלקת מזה דורות בחלוקה עדתית לאשכנזים ("ווזווזים"), שאחד מהוריהם נולד ביבשות הנוצריות, באירופה או באמריקה, ולרוב דיבר יידיש, ול"ספרדים" ("או פרענקים" או "מזרחים", או "בני עדות המזרח") שאחד מהוריהם נולד בארצות האסלם ולרוב דיבר ערבית. יש היסטוריה של טענות לקיפוח ולאפליה מצד ה"ספרדים" כלפי האשכנזים. מעת לעד מדווחים העיתונאים על התפרצות (או על סכנה להתפרצות) "השד העדתי", ששיאה היה בהפגנות "הפנתרים השחורים" בשנות השבעים, ובכינוי הגנאי "אשכנאצים" שמטיחים אחדים מן הספרדים באשכנזים מאז ועד היום.

באתר "אנשים בישראל" כתבו עוז אלמוג ושרון הורנשטיין במאמרם על "הגדרת המגזר הצברי הלא דתי" כי בציבור היהודי הוותיק ניכרת מגמה של שבירת החציצה בין אשכנזים לספרדים. לדבריהם יש גם מגמה של ירידה במספר האשכנזים והספרדים, כי בשנים הראשונות למדינה היינו כמעט כולנו מהגרים, ואילו כיום כארבעה מיליון יהודים ישראלים הם ילידי הארץ.

המימונה הוא חג שמיוחד ל"ספרדים".

נוסח סידורי התפילה מתחלק לספרדי ולאשכנזי.

בימינו מתרבים הדיווחים על אפליה של חרדים-אשכנזים כלפי חרדים-ספרדים. למשל, שמוליק חדד פרסם בשלישי לינואר 2010 בווינט כתבה תחת הכותרת "אשדוד: קטטה בין חרדים אשכנזים וספרדים". בקטטה השתתפו מאות ונעצרו ארבעה לחקירה.

בבלוג של שחר אילן "משגיח כשרות - בלוג פרלמנטרי" תמצאו כתבה נרחבת בנושא זה תחת הכותרת " השד העדתי הוא חרדי" (מתאריך: 18/8/09).

סוף טוב: המקרא הוא המכנה המשותף לאשכנזים והספרדים, ואולי זאת הסיבה לכך שמונחים מקראיים אלה הם המונחים הדומיננטיים בתיאור התופעה העדתית - ולא חלופותיהם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה