יום שבת, 14 בנובמבר 2009

קיבוץ גלויות- חצי עבודה

רעיון קיבוץ הגלויות הוא רעיון מקראי (דברים ל, ג-ו, ישעיה יא, יא-יב; ירמיה כט, יד; יחזקאל כ, מא). בזכותו, בין היתר, קמה מדינת ישראל. בזכותו כל אזרח ישראלי יכול לחיות ללא פחד מפוגרום, גירוש, או כל גחמה של שלטון זר.

אמנם מדינת ישראל (כמו גם ארה"ב ואוסטרליה) מהווה מקום מקלט למהגרים מארבע כנפות הארץ, אך ראוי לזכור כי חזון הנביאים לא הוגשם במלואו, ועדיין למעלה ממחצית בני העם היהודי אינם מתגוררים כאן.

להלן כמה דוגמאות לחשיבות שמייחסים בחברה הישראלית העכשווית לרעיון קיבוץ הגלויות:

א. חוק השבות, התש"י-1950 שמבטיח לכל יהודי את הזכות לעלות לישראל.

ב. במגילת העצמאות נקבע כי "מדינת ישראל תהא פתוחה לעלייה יהודית ולקיבוץ גלויות".

ג. יש רחוב "קיבוץ גלויות" בגבעתיים, בפתח תקווה, בתל אביב, בחיפה, בחדרה, באשדוד, באופקים, בבת ים, בעכו (וכנראה בעוד כמה ערים). על שם הרחוב הזה יש גם את "מחלף קיבוץ גלויות" שמחבר את נתיבי איילון עם כביש מספר 1. מחלף זה הוא אחד המחלפים העמוסים במדינה, כך שמאות אלפי אנשים נחשפים ביום למלים "קבוץ גלויות" שמתנוססות על השלטים שבאזור המחלף, ועוד מאות אלפים שומעים מדי יום ברדיו על מצב עומס התנועה במחלף זה.

ד. המשרד לקליטת העלייה בראשות שר אחראי על הגשמת רעיון קבוץ הגלויות.

ה. בול יום העצמאות השני משנת 1950 ועליו כיתוב: "חרות ועצמאות קבוץ גלויות" בעיצוב וינד סטרוסקי.


ו. בול מועדים לשמחה התשס"ב 2001, שעוצב ע''י חיים שטייר, ועליו כרטיס שנה טובה (מאוסף חיים שטייר, חיפה) שבו נראה זוג נשים בלבוש עדתי כביטוי לקיבוץ גלויות (כל הזכויות על תמונת הבול לעיל שמורות לחיים שטייר).

ז. יש בפתח תקווה בית ספר בשם "קיבוץ גלויות" (ברחוב רמז).



ח. פסוק מנבואת יחזקאל (יא, יז) בפסיפס ירושלמי (ראו לעיל) ועליו דמויות של יהודים בלבוש עדתי שמייצגים בני תפוצות שונות. (התמונה באדיבות זקו וכל הזכויות עליה שמורות לו).

ראוי לציין שהביטוי "קיבוץ גלויות" אינו מופיע במקרא. לפי מילון אבן שושן מקורו בתלמוד במסכת פסחים פח.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה