יום שלישי, 29 בספטמבר 2009

אותיות מהתנ"ך כרקע לציורי עובדיה אגסי

הכרוב המכונף מחזיונות יחזקאל

יצחק מברך את יעקב


עובדיה אגסי- קריעת ים סוף


עובדיה אגסי- מגילת אסתר

עובדיה אגסי (1920-1988) השתמש בציוריו באותיות מהתנ"ך באופן שמזכיר את ציורי המיקרוגרפיה שאותם החלו מאיירי קודקס לנינגרד במאה האחת עשרה לספירה, ואשר אותם המשיכו אמנים יהודיים ברציפות מאז ועד היום. אלא בעוד שהם השתמשו באותיות מהתנ"ך במקום קוים, הוא השתמש באותיות אלה במקום רקע. שיטת ציור זו ייחודית לו.

התמונות מציוריו של עובדיה אגסי מתפרסמות כאן ברשות האספן הפרטי המחזיק ביצירות של עובדיה אגסי, וכל הזכויות עליהן שמורות לו.

להלן קטעים שהעתקתי ברשות ד"ר יגאל בן נון מתוך מאמרו "חזיונות עובדיה", שנתפרסם לקראת תערוכה שכללה 30 מתוך 75 ציורי תנ"ך של עובדיה אגסי. את התערוכה יזם ידידו של אגסי השחקן אריה אליאס.

עובדיה אגסי נולד בבגדאד הבירה בשנת 1920 למשפחת רבנים... אחרי סיום לימודיו בתלמוד תורה החל לעבוד בגיל 12 לפרנסתו כצייר שלטים, גרפיקאי... מאוחר יותר בהשפעת רפרודוקציות של גדולי הציירים באירופה צייר גם פורטרטים...

אגסי הוא צייר של טכניקה ייחודית. לאחר הכנת בד הציור והדבקתו על דיקט הוא משתמש בקילוגרמים רבים של צבע לבן המשמש אותו לבניית דמויות וסביבות שהן על גבול הציור והתבליט. הצבע , שאינו מתייבש בכמויות אלה אלא אחרי כששה חודשים, נצבע בצבע אחיד, לרוב אוקר או צהוב, אך לעתים גם בצבע האדום או הירוק, או בשילוב של צבעים כהים. הצבע מנוגב במטלית ומדלל בחלקיו הבולטים של הציור, דבר המדגיש את אפקט התבליט. מריחת כמויות הצבע מתבצעת באמצעות מרית צרה ומברשות... בהרבה עבודות משתמש הצייר גם בשיבוץ חרוזי קריסטל בצבע המזכיר את הלפיס לזולי המצרי הקדום וגם בחרוזים בצבעים ירוקים צהובים או אדומים, דבר המוסיף נופך אצילי לדמויותיו.

אגסי הוא אמן של כתב. כתב עברי מרובע ואות שעוצבה באמצעות קונוס חלול עשוי מנייר פרגמנט ממולא צבע לבן סמיך שנסחט על הבד בצורת אותיות המתחברות למילים ולטקסטים ארוכים. לראשונה נזקק אגסי למילה הכתובה כדי להפריד או לחבר בין שני חלקיו של ציור שהורכב משתי סצנות בנושא מכת בכורות. בהמשך תופס הציטוט מן הטקסט המקראי מקום מכריע... טקסט פועל גם על התחום החזותי וגם על הרעיוני...

הקומפוזיציות של אגסי משלבות בקביעות ובמינון כמעט זהה טקסט מקראי וסצנות המורכבות מדמויות מבוימות. הסצנות הן מיתולוגיות, תיאורי מלחמה, חיי יום יום ודמויות אצילות של מלכים, רוזנים ומשרתיהם. קביעת גודלם של הטקסטים קשור רק לסצנה המתוארת ולמידות הציור, ולאו דווקא לחלוקה המסורתית של פרקי התנ"ך ופסוקיו. זהו כיתוב המשלים תיאור פלסטי או ציור המשלים טקסט תיאורי... אגסי דואג "לחסוך מקום" בציוריו... לפני שהוא עובר לשורה חדשה, אם יש צורך, הוא קוטע את המילה באמצע... בחלק מציוריו הוא עושה שימוש משועשע בשורות הכתובות...מציב אותן בצורה אנכית או אופקית, אלכסונית או ספיראלית, ובכך מחלק את שליטתו בקומפוזיציה הכללית של עבודותיו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה